آموزش فنون بیانی برای کودکان؛ روش های مفید و علمی!


آیا تا به حال توجه کرده اید که برخی از کودکان در گروه های کوچک با صدای بلندتر صحبت می کنند؟ برای من همیشه این سوال مطرح بوده است: چرا ابراز وجود کودکان از نژادهای خاص تا این حد بالا است و چگونه می توانم مهارت های ابراز خود را در برادران کوچکترم مانند آنها بهبود بخشم؟ این سوال بی پاسخ چندین سال در ذهنم نشست تا اینکه از قضا امروز چند نفر به من سفارش دادند تا مقاله ای در وب سایت درباره ابراز وجود کودکان بنویسم. اگر به علاقه یا بهتر است بگوییم نیازی که من شخصاً در کسب دانش در این زمینه دارم نگاه می کنید، مطمئن باشید که اطلاعاتی که در این زمینه به شما می دهم مهم است.

این مقاله به 2 قسمت تقسیم شده است. در قسمت اول تکنیک بیانی کودکان چیست، اهمیت و موضوعات اصلی آن و در قسمت دوم راه های افزایش تکنیک بیانی کودکان! پس با شیراحمدی همراه باشید.

اهمیت فرآیند بیان کودکان چیست؟

به طور خلاصه، هنر صحبت کردن، هنر خوب صحبت کردن است. وقتی صحبت از هنر صحبت کردن در کودکان می شود، به این معنی است که کودک شما بسته به سن خود می تواند به دور از خجالت و ترسو، به صورت گروهی با مهارت های عمیق صحبت کند. به عبارت دیگر، یک کودک بسیار ماهر در یک گروه بدون خجالت، اضطراب و ترس صحبت می کند و ویژگی سبک صحبت کردن او تلفظ عالی کلمات، عبارات، جملات و حروف است.

آیا به این معنی است که کودکان از درون خود را ابراز می کنند؟ آموزش فن بیان زهرا شیراحمدی



آیا فرآیند بیان کودک شامل می شود؟

صادقانه بگویم، بله! بسیاری از کودکان از همان ابتدا احساس متفاوتی نسبت به همسالان خود می کنند. مثلا یکی از اقوام ما یک بچه 6 ساله دارد که حتی در مجالس بزرگ هم ترسی از صحبت درباره خانواده اش ندارد. باور کنید یا نه، من شخصاً اعتماد به نفس و مهارتی برای ارائه چنین سخنرانی با کیفیتی برای این گروه ندارم.

بنابراین می توان گفت که بسیاری از کودکان استعداد ذاتی در خوب و خوب صحبت کردن دارند. اما نکته مهمی هم وجود دارد: بسیاری از کودکان هستند که نمی دانند چگونه در جمع صحبت کنند، نه به دلیل عدم استعداد، بلکه به دلیل رفتار نامناسب والدین خود که این مشکل را دارند. در عین حال سعی می کردید فرزندتان را با امر و نهی دائمی تربیت کنید، در عین حال با کشتن عزت نفس او را از بهبود مهارت های ابراز وجودش باز داشتید. در هر صورت در این مقاله به دنبال مقصر نخواهیم بود، بلکه به دنبال راه حل هایی برای افزایش توانایی ابراز وجود کودکان خواهیم بود.

اگر فرزند ما تیزهوش نباشد آیا می تواند خوب صحبت نکند؟

تا چند سال پیش من هم فکر می کردم که برای موفقیت در هر کاری نیاز به استعداد است. این باور محدودکننده مدت زیادی مرا از رشد و پیشرفت باز داشت تا اینکه در کلاس مربیگری انفرادی شرکت کردم که این جمله قدرتمند را از استاد بهرام پور شنیدم: استعداد تعیین کننده نیست! افرادی که استعداد کمتری دارند فقط باید بیشتر تلاش کنند تا به موفقیت برسند!

به عنوان مثال، بسیاری از افراد از مهارت های بالای کریستیانو رونالدو در فوتبال صحبت می کنند و موفقیت او را به این مهارت ها مرتبط می کنند. همچنین جالب است که رونالدو همان طور که برخی از هم تیمی هایش اعتراف کرده اند همیشه اولین نفری است که وارد زمین می شود و آخرین نفری است که زمین را ترک می کند. این بدان معناست که او بیشتر موفقیت خود را مدیون تمریناتش است.

بنابراین، اگر فرزند شما خیلی رسا نیست، به این معنی نیست که تا پایان عمر چنین خواهد ماند. به احتمال زیاد با شرکت در جلسات آموزشی، تمرین و البته با کمک شما می تواند مانند یک فرد نخبه و قدرتمند در جمع صحبت کند. پس اولین قدم در آموزش تکنیک صحبت کردن به کودکان تغییر این باور غلط است که موفقیت با استعداد مرتبط است، در حالی که حقیقت این است که موفقیت با تلاش رابطه مستقیم دارد!

آیا بیان کودکان در طول زمان بهبود می یابد؟

باز هم اگر بخواهم صادق باشم، پاسخ مثبت است. یقینا همانطور که من و شما در دوران کودکی مان چنین سطح بیان بالایی نداشتیم و کم کم بیان بهتری پیدا کردیم، بچه ها نیز با بزرگ شدن بیان بهتری پیدا می کنند. اما در اینجا یک نکته مهم و پنهان وجود دارد:

با افزایش حالات صورت کودک شما چقدر زمان از دست می دهد؟ او چند دوستی و رابطه را باید پشت سر بگذارد؟ مهم نیست چند فرصت برای خودنمایی داشت، چقدر اعتماد به نفس و عزت نفسش را از دست می داد؟

علاوه بر این، باید درک کنیم که آنچه کودکان باید با آموزش گفتار کودکان بیاموزند، آن چیزی نیست که آنها با توجه به زمان و سن یاد خواهند گرفت. بنابراین فکر می کنم تمرین و تلاش برای بهبود عبارات بهترین گزینه است.

دلیل حرف نزدن کودکان چیست؟

همانطور که در بالا گفتم، ما عیب را نمی بینیم که این موارد را مطالعه کرده ایم و می گوییم که حرف های بد فرزندانمان تقصیر شخص دیگری است یا حتی خودمان. با این حال، به طور کلی، این دلیل ضعف کودکان در بیان خود است: خجالتی بودن کودک شما، که اغلب ناشی از موقعیتی است که او در کودکی تجربه کرده است.

عزت نفس و عزت نفس پایین کودکان: عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان موضوعی بسیار تاثیرگذار در گفتار کودکان است.

دایره لغات کم: این بدان معنی است که کودک شما با کلمات کمی برای صحبت کردن آشنا است.

نشانه های ضعف در بیان کودکان چیست؟

در ادامه مهمترین نشانه های ضعف کودکان در فن بیان را توضیح خواهم داد. اگر چنین علائمی را در کودک خود مشاهده کردید، باید برای بهبود تکنیک بیان او کار کنید:

ارتباط ضعیف: فرزند شما در پیدا کردن دوستان جدید مشکل دارد.

شروع کننده ضعیف مکالمه: بیشتر اوقات، کودک شما از صحبت کردن با دیگران اجتناب می کند. مخصوصاً وقتی می خواهید تلفنی صحبت کنید.

اعتماد به نفس پایین در گروه همسالان: فرزند شما برای صحبت کردن و تعامل با دیگران در میان همسالان اعتماد به نفس ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد